booking the future

Французька панорама останніх видавничих трендів Жана-Гі Буена

05.06.2018

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Жан-Гі Буен – французький економіст і соціолог. Він займався промоцією французької книги за кордоном і був генеральним директором Міжнародного бюро французького книговидання. Бюро є об’єднанням 280 французьких видавництв, що представляють себе на різних заходах за кордоном. Першим завданням цієї організації є промоція французької книги за кордоном і участь у міжнародних подіях, а також  продаж прав на видання французьких книжок.

На Книжковому Арсеналі в межах програми «Booking the Future» Жан-Гі Буен прочитав лекцію про видавничі тренди Франції, з конспектом якої ми опонуємо ознайомитися нашим читачам.

Загальні цифри й тенденції

 

97% книговидавничого обороту Франції реалізується приватними видавцями. Серед них 70% ринку покривають 4 великі видавничі групи (що є характерним для всіх європейських країн і США). 3% – це державний сектор, який займається виданням матеріалів державних музеїв і виданням офіційної французької документації.

 

Але ринкова економіка у Франції не означає роботу без правил. Ці правила регулюються законами, а також угодами на професійному рівні. Що стосується книжок, то варто згадати закони про єдину ціну на книжки, а також поняття авторського права, яке у Франції має свої особливості й відрізняється від американського поняття копірайту.

 

Кожна 5-та книжка купується в інтернеті, але книжкові вітрини й поради книгарів залишаються важливим чинником у бажанні купити книжку. Власники книгарень відіграють роль важливого культурного посередника.

 

Електронні книжки

 

Попри кризу й невеликі спади в економіці за останні роки, прибуток із книжок залишався постійним.

 

Якщо взяти загальний обсяг грошей у книговиданні, обсяг електронних книг становить 8%.

 

Якщо відняти юридичну й наукову літературу, тобто якщо взяти тільки книжки для широкої публіки, то частина електронних книжок ще знизиться. Для порівняння – у німців ця цифра становить 3,4%, а в італійців та іспанців – менше ніж 2%.

 

У той час у США і Британії ця цифра дорівнює майже 20%. Що цікаво, ще 8 років тому у США цей відсоток був більшим, але сьогодні впав. Загалом у США спостерігається зменшення електронного відсотка залежно від практики споживання. Я наведу приклад. Коли у Франції з’явилися планшети, спостерігалося збільшення передплати на газети в онлайн формі. Тоді книжки лишалися слабко представленими в такому форматі, тож очікування були вищими, а практика показує, що цей формат не має такої популярності.

 

Ціни на книжки

 

Загальна кількість назв, які видаються щороку, збільшилася на 3,2%. Водночас населення Франції за цей час не збільшилося на стільки ж. Тобто тут ми спостерігаємо те, що дослідники називають видавничою інфляцією. З одного боку, можна радіти культурному різноманіттю, а з іншого – бути стурбованими питанням збереження видавничої екосистеми. Купівля збільшилася на 7%, а виробництво – втричі.

Загальний індекс подорожчання книжок показує, що воно зростає повільніше, ніж на інші товари. Це відбувається завдяки принципу єдиної ціни на книжку, що й запобігає інфляції у цій сфері.

 

Прогрес у видавничій техніці також вплинув на вартість книжок. 25 років тому ще існувала така професія, як набиральник текстів. Зараз, звісно, автори надають друковані тексти. Також зміни відбулися в професії коректорів. Це все впиває на зниження вартості виробництва книжок, тож зростання цін на книжки повільніше, ніж зростання цін на інші товари.

Кишенькові книжки

 

Інша цікава цифра – це кількість проданих примірників, що зросла на 30%. Цей процес завдячує збільшенню видання книжок у кишеньковому форматі. 2017-го року кожна 4-та книжка, видана у Франції, – це кишеньковий формат. І це важливо з огляду на політику читання. Ви можете недорого, лише за 6 євро, отримати як класичні книжки, Гюго чи Золя, так і Нобелівського лауреата Патріка Модіано. Твір недорогий, отже, він доступний.

 

Середня вартість книжки на французькому ринку – 12 євро. Це як один квиток у кіно в Парижі.

 

Це показує, що в порівнянні з іншими культурними продуктами книжка не є найдорожчим, тож видання кишенькового формату – позитивне явище. 6,6% книжок, куплених кожним французом протягом року, – це кишеньковий формат. Хоча це набагато менше, ніж у скандинавських країнах.

Комікси

 

Одним із феноменів на видавничому ринку останніх років є мальовані історії та графічні новели. 20 років тому ця сфера представляла 2% грошового ринку, зараз – 9%. І 12% серед проданих примірників такої літератури – це комікси не лише для дітей, а й для дорослих. Тож мальовані історії для дорослої аудиторії – те, що розвивалося найбільше за останні роки. На сьогодні вони стали повноправним літературним жанром.

 

Специфіка французького авторського права

 

Особою, яка найбільше вплинула на вирішення питання авторського права у Франції, був Бомарше, автор перших робіт про авторське право. З плином років авторське право еволюціонує, але бажання гідно оцінити працю автора лишається головним. Це стосується питання адекватної винагороди за роботу автора, що наново постало у Франції з розвитком електронної книги.

5 років тому автори й видавці створили новий тип угод. Вона обов’язково містить 2 частини, одна з яких стосується видання електронної книжки, а інша – паперової. Це відбувається через те, що важко визначити одиницю підрахунку для електронної книжки, у той час як книжка паперова є реальним матеріальним об’єктом, з яким усе зрозуміло. Тож у цій угоді було зафіксовано, що видавець має видавати також книжки в електронному форматі. Це закріпило, що за кожним контрактом видавець зобов’язаний запропонувати дві версії книжки.

 

Було вирішено, що стосовно книжки виконавцем буде повністю вважатися видавець. Тож це дає змогу й оплатити працю автора, і врахувати різноманітність способів продажу. Це також сприяє тому, що книжка може продаватися іншими мережами, ніж Amazon. І французькі видавництва об’єдналися, щоб створити свою мережу збуту електронних книжок, щоб вони ішли не тільки через Amazon. Це сприяє тому, що книжки можуть продаватися за єдиною ціною. Таким чином це дає змогу навіть маленьким книгарням не використовуючи ні Amazon, ні великі інтернет-магазини, а самим придбати певну книжку і запропонувати її від своєї книгарні читачеві чи бібліотеці.

 

Також варто зазначити, що ПДВ на електронну книжку знижене. Раніше ПДВ на електронні книжки становив 20%, а зараз ця цифра дорівнює 5,5%.

 

Авторка: Тетяна Петренко

 

Фото: Culture Bridges

 

Підтримайте проект

Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління
професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.

Підтримайте проект