Art Huss

Як стати успішним ілюстратором та не залишитися без роялті

19.01.2019

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Дерек Бразелл, Джо Девіс. Як стати успішним ілюстратором / Переклад: Любов Базь, Тетяна Кривов’яз — Київ: Art Huss. 2019. — 208 с.

Творчі люди цінують свободу, а сучасні технології забезпечують найширші можливості для дистанційної роботи та всіляко сприяють кар’єрі незалежного митця. Дерек Бразелл та Джо Девіс створили покрокову інструкцію для тих художників-ілюстраторів, хто хоче перетворити свою пристрасть на бізнес. Практичні поради та яскраві приклади з кар’єри відомих майстрів ілюстрації допоможуть початківцям зробити перший крок і стануть корисним довідником для професіоналів.

У сьогоднішньому уривку з книжки ми дізнаємося, як функціює авторське право в ілюстраторській сфері, а також про те, як зробити так, щоби воно працювало у першу чергу на ілюстратора.

 

Виплати роялті за ліцензійними угодами або з продажу книжок тривають до закінчення терміну дії угоди. Коли це тривалий період — а чимало книжкових угод, наприклад, саме такі, — майте на увазі: якщо у вас є агент, у вашому з ним контракті може бути прописано, що після розірвання контракту за ініціативою будь­-якої сторони агентство буде і далі утримувати належний відсоток роялті за чинними угодами, укладеними через агентство. Ви можете додатково обговорити термін, після якого дія цього пункту угоди припиняється, якщо ви припиняєте співпрацю з агентством.

«Я розрізняю три типи замовників. Перший — «на шарка»: родина та друзі сподіваються, що ви зробите щось для них безкоштовно, і я (переважно) справді радо це роблю. Потім є клієнти типу «Дякую, але не дякую». Ті, які зв’язуються з вами й кажуть: «Ми не можемо багато заплатити за цю роботу, оскільки в нас дуже обмежений бюджет, але в нас будуть нові проекти…» Забудьте про це! Ви більше ніколи не почуєте про такого клієнта після виконання роботи. Будьте також обережні з «друзями друзів»! Вони можуть розхвалити вашу роботу до небес, але це ще не означає, що в кінці ви отримаєте щось більше, ніж коробка шоколадних цукерок. Третій тип — «ідеальні клієнти».

 

Справді хороші клієнти знають, наскільки цінна робота хорошого ілюстратора. Вони від самого початку пропонують гідну оплату, тому не доводиться торгуватися. Якщо можете, працюйте тільки з професіоналами — це убезпечить вас від великої кількості проблем. Загалом я встановлюю свої гонорари на основі того, що говорять про вартість мої колеги, і принципів розрахунків, які розробила місцева професійна асоціація».

 

Еліс Веллінґер

 

Кому належать права?

Важливо зрозуміти, що написано в кожній угоді, яку надає ваш клієнт. Договори часом написано складною мовою, яку важко зрозуміти, а деякі, як­ от контракти про роялті, бувають дуже довгими. Може виникнути спокуса проглянути те, що видається нездоланним юридичним жаргоном, дійти висновку, що все одно вам ніколи цього не зрозуміти, однак, попри все, підписати. Це ставить вас у невигідне становище, і може трапитися, що ви таким чином передасте клієнтові права, яких передавати не збиралися. Зробіть зусилля, щоб зрозуміти деталі, а якщо вам усе одно не вдається належним чином усе простежити, попросіть свого клієнта пояснити, що включено до угоди. Якщо ваш арт­директор не здатен розтлумачити умов, він повинен спрямувати вас до тієї людини в організації, яка здатна.

 

«Вам і вашому клієнту легко може здатися, що ви погодили, чого кожна сторона сподівається від цієї угоди, навіть якщо це не було викладено у письмовій формі. Але насправді не завжди обидві сторони все чітко розуміють. Кожна сторона може робити власні припущення, унаслідок чого виникнуть непорозуміння. Переговори про оплату за ілюстрацію можуть бути складними, особливо в тому, що стосується варіантів використання, розміру ілюстрації та обсягу роботи, необхідної для отримання остаточного зображення (це залежить від того, скільки інформації треба лишити в остаточному зображенні). Усе це впливає на ціноутворення. Я усвідомила, що агент дуже допомагає, коли йдеться про оплату роботи за складнішими брифами; якщо ж ви працюєте без агента, украй необхідно отримувати від клієнта якомога більше інформації».

 

Кейт Еванс

Ви володієте всіма правами на свою роботу, доки не надасте ліцензію клієнту, а контроль своїх прав — це інструмент отримання прибутку для художника­-фрілансера. Деякі клієнти можуть не цілком усвідомлювати ваші права. Вони можуть помилково вважати, що оскільки заплатили вам за роботу, то тепер їм належить і матеріальний твір (якщо такий існує), і право використовувати його як  їм заманеться.

 

Якщо ви створюєте щось фізично, а не в електронному форматі, пам’ятайте, що право власності на ілюстрацію відокремлено від права на її відтворення. Ви можете водночас володіти оригінальною ілюстрацією та передати право на її відтворення комусь іншому — або ж продати оригінальний твір, але зберегти право на його відтворення. Можливо, вам доведеться пояснювати деяким клієнтам процес надання ліцензії та питання права власності на оригінальні мистецькі твори.

 

Формулювання в контракті можуть не зовсім відповідати брифу, який ви раніше отримали, — клієнти можуть спробувати отримати більше прав на вашу роботу, ніж вони просили спочатку, тому впевніться, що ви згодні з усіма вимогами, перш ніж підписати угоду. Скажімо, у США угоди, в яких є фраза «робота за наймом», передбачають, що право інтелектуальної власності на вашу роботу, створену в межах такої угоди, переходить до клієнта.

«Колись на початку 90-х я був такий щасливий із того, що мою першу книжку-картинку опублікують, аж забув перевірити, чи відсотки роялті в угоді можна вважати прийнятними. Минуло понад двадцять років, книжку досі друкують, а дохід, який я отримую від роялті, менший, ніж був би, якби я поторгувався за більший відсоток. Я згадую про це двічі на рік, коли приходить роялті».

 

Дерек Бразелл

 

Право інтелектуальної власності та ілюстраторська етика

Право інтелектуальної власності — це право виготовляти копії. Воно починає існувати, щойно ви створюєте ілюстрацію чи малюнок, робите фотографію або пишете текст, і це означає, що ви можете контролювати, як буде відтворено (скопійовано) вашу роботу і хто має на це право. Право інтелектуальної власності захищає опубліковані та неопубліковані роботи, і триває впродовж життя творця плюс 70 років після його смерті. Право інтелектуальної власності не застосовується до ідей і стилів. Відтворення вашої роботи — інструмент, за допомогою якого ви отримуєте прибуток, тому право інтелектуальної власності — найважливіше ваше право, дотримання якого ви маєте контролювати.

 

Маючи право інтелектуальної власності на свою роботу, ви пропонуєте клієнтові право відтворювати зображення, яке він замовив, у обмін на оплату. Якщо замість надання конкретної ліцензії клієнтові передається необмежене право на відтворення, ви втрачаєте право на цю роботу й більше не зможете отримувати прибуток від неї шляхом на­дання ліцензій.

 

Це може бути прийнятним, якщо клієнт запропонує достатньо велику оплату, але зазвичай клієнти цього не роблять. Ліцензія майже завжди може задовольнити їхні потреби.

 

Право інтелектуальної власності застосовується до всіх видів художніх творів, тому не слід дума­ти, що ви можете просто взяти фото чи малюнок із будь­якого джерела — наприклад, маловідомої книжки чи веб­сайту — та запозичити повне зображення або значну його частину для своєї роботи. Перемальовування фотографій, переробка чужого зображення або використання значної його частини так само є порушенням авторського права. Художники та їхні замовники дедалі частіше демонструють свої нові проекти світові через Інтернет, тому небезпечно припускати, що ваше порушення не буде виявлено. Зважене застосування «цитат» із чужих робіт є припустимим, на відміну від прямого копіювання.

 

Ви можете опинитися в ситуації, коли клієнт надасть вам орієнтовний приклад або покаже роботу іншого художника і попросить створити щось «на зразок цього». У таких ситуаціях є ризик порушити право інтелектуальної власності митця, що створив ці зображення, і ви разом із клієнтом відповідатимете за порушення авторських прав, якщо це буде виявлено. Кожен, хто бере участь у порушенні, несе юридичну відповідальність. Якщо вас попросять скопіювати щось і це вас занепокоїть, по­ просіть клієнта письмово підтвердити, що він бере на себе відповідальність на випадок будь­яких претензій, пов’язаних із використанням матеріалу, що його вам надав.

 

Право інтелектуальної власності на будь­який твір, який ви створили в межах виконання своїх обов’язків на відповідній посаді, належить роботодавцеві. Право інтелектуальної власності на твір, який було створено за американською угодою про найм, належить замовнику.

 

Якщо ви дізнаєтеся, що інша сторона використовувала вашу ілюстрацію без вашої згоди й без оплати, це порушення вашого права інтелектуальної власності, і ви можете вимагати компенсації.

 

Читайте також: Олександр Лютий про авторське право в книговиданні

 

«Інколи ви відчуваєте, що клієнти просять надто багато, особливо це стосується нечесних контрактів, із якими останнім часом я частіше стикаюся. Дуже важливо не сприймати це особисто, пам’ятати, що по той бік комп’ютера теж сидить людина, і сподіватися, що вона також це пам’ятає. Телефонний дзвінок або чат у Skype дуже корисні в таких ситуаціях.»

Емма Діббен

 

Плагіат

Якщо ви вважаєте, що ваші ілюстрації сплагіатив інший ілюстратор, дизайнер або компанія, краще насамперед звернутися по фахову консультацію до вашої професійної асоціації або досвідченого адвоката з питань інтелектуальної власності, щоб отри­ мати підтвердження можливого порушення ваших прав. Ситуації не завжди такі однозначні, як нам хотілося б. Ви можете відчувати себе постраждалим і прагнути висловитися з цього приводу, але утримуйтеся від будь­яких емоційних учинків або повідомлень про можливі порушення. Не варто від­ разу писати в соціальних мережах коментарі щодо ситуації, у якій ви опинилися.

 

Зверніться до особи чи організації, яка, на вашу думку, порушує ваші права на певне зображення, вкажіть на цей факт і попросіть припинити. Щоб засвідчити копіювання вашої роботи, якщо можливо, додайте приклади ваших творів і те зображення, яке створили  вони.

 

Якщо вони визнають відповідальність за порушення, ви можете почати розмову і домовлятися. Якщо ви хочете отримати фінансову компенсацію за порушення ваших прав, назвіть суму, яку ви за­робили б, якби створювали використану роботу на їхнє офіційне замовлення, і навіть запропонуйте надати ліцензію, щоб вони могли й далі використовувати роботу, якщо це принесе вам додатковий прибуток (і не суперечить іншим чинним ліцензіям, які ви, можливо, вже давали на цю роботу), або вимагайте більшої компенсації.

 

Якщо інша сторона не визнає порушення, вам варто повторно надати свої докази та спробувати залучити більш високопоставлених представників цієї організації до обговорення, аби підвищити рівень їхньої поінформованості про проблему. Зрештою, якщо ви вважаєте, що ваша справа достатньо серйозна, ви можете поставити їх перед загрозою судового позову (але не варто погрожувати судом, якщо насправді не збираєтеся позиватися).

 

На жаль, це може бути надто дорого й недоступно для багатьох фрілансерів. У США реєстрація права інтелектуальної власності не є необхідною умовою для захисту цього права, однак вона надає додаткові переваги, і для того, щоб мати змогу позивати­ ся в суді, ви повинні подати заявку на реєстрацію ваших авторських прав на роботу. У Великій Британії це не обов’язково, тож автори можуть подавати позови про порушення авторських прав до суду, або, якщо вимога компенсації не перевищує 10 000 фунтів стерлінгів, позиватися за спрощеною процедурою розгляду дрібних позовів у Суді з питань інтелектуальної власності.

 

Читайте також: Хосе Боргіно про піратство і міф «безкоштовного контенту»

 

Моральні права

Моральні права існують окремо від права інтелектуальної власності й пов’язані із захистом вашої репутації як творця; їх по­різному застосовують у різних країнах. Моральні права захищають ваші ілюстрації від несанкціонованих, невідповідних змін, тому застерігають вашу репутацію, ваше право на зазначення вашого імені та право на те, щоб під вашим зображенням не було вказано ім’я іншої людини.

 

Залежно від країни, у якій ви живете, ваші моральні права можуть трактувати дещо по­різному. Моральні права у Європі здебільшого краще захищені, ніж у Великій Британії. Веб­сайти національних урядів зазвичай містять інформацію про право інтелектуальної власності та моральні права, що застосовуються в країні, а асоціації творчих працівників надають консультації з цих питань.

 

Ваші моральні права:

 

  • Право бути визнаним автором (творцем) твору (право автора).
  • Право заперечувати проти неправомірного використання роботи, яке може зашкодити репутації автора (право на доброчесність у США).
  • Право на те, щоби вам не приписували чужу роботу (право оскаржувати хибну атрибуцію в США).

 

У США моральні права застосовуються лише до оригінальних візуальних творів, створених для представлення на виставках, і тому для ілюстраторів їх застосування обмежене. Вони не включають право автора. У Великій Британії ці права визнають за всіма творцями, хоча право автора має бути підтверджено — заявлено в письмовій формі — до його застосування. На відміну від права інтелектуальної власності, моральні права не можна продати, однак у Великій Британії від них можна відмовитися (поступитися ними), і вони не застосовуються до робіт, опублікованих у газетах та журналах.

«Важливо, щоб художники мали можливість опротестувати зневажливе ставлення до їхньої роботи й могли захистити свою  професійну репутацію.»

 

Анна Штайнберґ

«Право художника на те, щоб його ім’я як автора роботи вказували, має велике значення, оскільки так майбутні клієнти знатимуть, хто створив зображення, і зможуть до нього звернутися із замовленням. Крім того, завдяки цьому створюється наша репутація.»

 

Тіра ван Цвайґберґк

 

Ваша етика

Бізнес краще працює, якщо партнери поводяться одне з одним належним чином і шанобливо. Це означає:

 

  • Виконувати обіцянки, заявлені вашим портфоліо, — створювати роботи того самого стандарту, який арт­директори можуть побачити у вашому портфоліо або на веб­сайті.
  • Подавати ескізи та остаточні зображення відповідно до дедлайнів.
  • Подбати про те, щоб клієнти розуміли, які права вони купують (ілюстратор і клієнт однаковою мірою за це відповідальні).
  • Бути готовими зробити незначні зміни в ілюстрації в разі потреби.
  • Дотримуватися домовленостей про виключні права — якщо ви надали клієнтові ексклюзивні права на замовлену роботу, на неї не можна повторно давати ліцензію до кінця ліцензійного періоду.

 

Більшість художників перебувають під впливом тих, ким вони захоплюються на етапі розробки власного стилю, але свідоме наслідування стилю іншого художника етично неправильне й непрофесійне, навіть якщо цього від вас вимагає клієнт.

 

Читайте також: Як знайти видавця: поради від ілюстратора Віталія Бугари

Підтримайте проект

Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління
професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.

Підтримайте проект