Баркемп

Агентство Kombinatortweiß: «Ми робимо за ілюстраторів рахунки, а вони роблять творчість»

02.09.2020

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Свєтлана Якель (Svetlana Jakel) ― засновниця та CEO ілюстраторського й анімаційного агентства Kombinatortweiß (Франкфурт). Зі своїми колегами вони відкрили агенцію в 2002 році й працювали з фотографами та ілюстраторами. 2015 року Свєтлана вирішила працювати окремо від своїх колег, тому розпочала проєкт лише з ілюстрацією, адже це саме те, до чого лежить її серце. А також із анімацією, яку вона вважає дуже важливою частиною ілюстрації, особливо в часи діджиталізації.

Під час ілюстраторсько-дизайнерської сесії на BarCamp 2020 Свєтлана Якель детально розповіла про роботу ілюстраторського й анімаційного агентства Kombinatortweiß, як працюють із клієнтами та як надихають своїх ілюстраторів, яких в агентства понад 50.

Тож яка ваша мета?

Якщо ви хочете якнайкраще спозиціонувати себе як ілюстратора, то спочатку визначте вашу мету. Це допоможе вам сфокусуватися на тому, чого ви врешті хочете досягти і не втратити свій напрямок. Звісно, кожен ілюстратор може ілюструвати дуже різний контент, але водночас мусить мати щось у своїй роботі таке, що вирізнятиме його серед інших. Важливо мати власний стиль. 

 

Ви маєте показати своїми роботами, що ви відкриті до всього. Гнучкість та різносторонність дуже важливі, бо якщо ви покажете лише б’ютіілюстрації, то тільки б’ютісфера буде в них зацікавлена.

 

Але, можливо, ви можете робити ілюстрації і для індустрії машин, чи індустрії їжі. Ви маєте показати все, що можете робити і бути щирим із собою, чому ви це робите.

 

Наше агентство надає ілюстраторам не лише стратегічну підтримку, але й допомогу у визначенні мети, якщо ілюстратор спантеличений і не знає, що робити. Ми консультуємо його з приводу того, що сталося в світі, про які речі говорять інші люди, що було б цікаво показати візуально. Ми всіляко намагаємося допомогти своєму ілюстратору віднайти напрямок, у якому рухатися далі, знайти себе, і водночас залишатися у власному творчому процесі.

Які ще переваги надає участь у Kombinatortweiß

Ілюстраторське й анімаційне агентство Kombinatortweiß робить усе, окрім ілюстрацій. Ми допомагаємо ілюстраторам вийти на ринок, домовлятися щодо вартості тощо. Також агентство почало працювати з набуттям клієнтської бази, що досить важко для деяких ілюстраторів, бо ти мусиш бути гучним і видимим, постійно рухатися, постійно контактувати зі своїми клієнтами.

 

 

Також для своїх клієнтів ми надаємо хороший сервіс, бо якщо вони потребують чогось особливого, а ми поки не маємо цього на своєму вебсайті, все одно можемо порадити когось зі своїх ілюстраторів, бо знаємо, як вони працюють і що можуть зробити. Для клієнтів ми підшукуємо того ілюстратора, який би найкраще підійшов для їхнього проєкту. І ми не показуємо всього на своєму сайті, адже має бути певна межа, щоб не показати надто багато, але сфокусуватися на основному.

 

Ми також розробляємо кошторис і виписуємо рахунок; отримуємо бриф від клієнта й обговорюємо його з ілюстратором, щоб зрозуміти, скільки часу йому потрібно на його втілення; розраховуємо витрати. Також обов’язково говоримо з ілюстраторами та клієнтами про права на використання (usage rights). Про це потрібно зазначати щоразу, обговорюючи кошторис і рахунки, адже це дуже важливо й це саме те, що допомагає ілюстратору вижити. Ще ми виписуємо для своїх ілюстраторів накладні (рахунки-фактури), тож вони можуть повністю зосередитися на творчості.

Чому важливо не занижувати вартість своєї роботи

Обговорення витрат і прав на використання також дуже важлива частина, оскільки багато ілюстраторів кажуть: «Я хочу цю роботу, хоч вони й не платять аж так добре, але, можливо, це відкриє мені шлях до інших клієнтів». Та це неправильно. Ніхто не потребує «відкривачів дверей», адже вони вже вийшли з моди. Але ми всі потребуємо нашої роботи і грошей, щоб могти оплатити наші рахунки. Тож коли хтось працює як ілюстратор, він повинен розуміти, що повинен вчитися і мати всі ті речі й гаджети, що потрібні йому для роботи. А це все коштує грошей. Тож ти точно маєш отримати гроші за свою роботу.

 

Права на використання є дуже важливими, тому що більшість добрих ілюстраторів не живуть за свій гонорар, ― вони живуть за рахунок прав на використання. Чим більшою кількістю прав на використання ви володієте ― тим більше грошей заробите. Тож якщо хтось скаже, що хоче зробити велику всесвітню кампанію (а це може бути знаний світовий бренд), і потребує великого сітілайт постера тощо, ілюстратор повинен отримати за це гроші. Це і є основна суть ― отримати гроші за свою роботу й могти оплатити свої витрати. Тож ніколи не бійтеся запитати й уточнити щодо прав на використання і скільки ви отримаєте за це.

Соцмережі, у яких потрібно бути присутніми

У нас є багато платформ, за якими слідкуємо: Behance, Pinterest, Instagram, журнали й газети, фільми, індустрія моди тощо. Усе це разом дає нам інформацію, куди рухаються нові тенденції, кольорокоди, формати, або як поєднати всі ці речі разом. Адже ми маємо знати, як залишатися сучасними, актуальними, як це поєднати, щоб воно працювало.

 

 

Присутність соціальних медіа стає щораз важливішою, оскільки відбувається процес діджиталізації, що дає кожному ілюстратору можливість бути видимим в усьому світі.

 

Можна бути де завгодно, хоч під пальмами на пляжі, або в будь-якому іншому кінці світу, але нас можна легко знайти.

 

Існує чимало платформ і вони мають різний ступінь важливості. Instagram важливий для кожного митця, щоб мати вплив. Якщо ви маєте більше 10 000 підписників ― ви справді впливові. Щораз більше клієнтів запитують у нас, скільки фоловерів має ілюстратор, і лише тоді приймають рішення ― будуть працювати з ним чи ні. Звісно, не кожен клієнт це робить, але великі гравці точно перевіряють, бо якщо ілюстратор робить для них певну роботу і виставляє щось про це на своїй Instagram-сторінці, клієнти мають вигоду ще й з такого піару.

 

Щодо впливу Behance/Pinterest/Twitter, то все залежить від країни. У Німеччині, наприклад, Twitter більше політична платформа й не дуже цікавий креативному світу. На противагу США, де люди більше працюють із Twitter у креативній індустрії. Тож таки є залежність від того, в якій ви країні, бо платформи мають інакшу релевантність.

 

LinkedIn дуже важливий у плані підтримування зв’язків із замовниками і тими, хто приймає рішення, це більше бізнесова платформа. Якщо ви показуєте свою роботу в LinkedIn, вам потрібно говорити про свою роботу інакше, ніж в Instagram: говорити більш бізнесово, розповідати, як ви це робите, як ви дійшли до цього, з якими програмами працюєте, які ще техніки. Уся ця інформація допоможе замовникам зробити їхній наступний крок.

 Якщо не можете зробити самі, знайдіть того, хто зможе

Також ви маєте бути відкритим і до анімації, бо вона вже є важливою і стане ще важливішою в майбутньому. Вам не обов’язково вміти робити анімацію, але ви маєте контактувати з моушндизайнерами або людьми, які зможуть допомогти вам створити її. Ще ви точно маєте знати, якого формату дані надіслати для аніматорів, щоб вони зробили вам анімацію. Бо якщо в соціальних медіа ви бачите статичну картинку, вона може бути просто чудовою, але якщо там буде ще й невеличка анімація, за неї швидше «зачепляться» очі рідерів і вони, можливо, захочуть роздивитися пильніше.

 

Ви маєте бути відкриті до нових технік, які з’являються щодня, наприклад, 3D. Не обов’язково зараз же йти і вчитися працювати в цій техніці, достатньо просто контактувати з людьми, які з цим працюють.

 

Таким чином можна досягти поставленої перед вами мети значно швидше і якісніше. Не треба знати чи вміти все на світі, але треба знати, що і таке можливо, розуміти, як це організувати, й успішно завершити ваш проєкт. Набувайте чимало різноманітних контактів, будьте допитливими, стежте за ринком, спробуйте щось нове. І головне ― визначіться, чи комфортно вам із цим працювати, чи воно вам насправді не йде.

Як зберігати свої дані?

Перед тим, як починати роботу з клієнтом, вам треба добре подумати, як ви будете оберігати ваші дані. У великих рекламних агентствах, коли звільняється арт-директор, ніхто більше не має даних, із якими він працював, бо він їх не завантажив ні на який додаток, де з ним могли б працювати інші. Тож агентства телефонують нам і кажуть, що знову потребують цих даних. І дуже важко, коли ілюстратор їх не має. Тому ви маєте розуміти, що мусите добре оберігати свої дані, щоб вони не були втрачені. Бо якщо хтось хоче двічі використати вашу ілюстрацію, ви знову можете отримати за це гроші. Ілюстратор має зберігати дані як мінімум 10 років. За ілюстрацією не можна зрозуміти, коли вона була створена, на відміну від фото. Також ви маєте зберігати ваші дані в доступному гнучкому форматі. 

Якщо ви працюєте з аналогом, то маєте сканувати дані, скопіювати їх у найякснішому форматі, щоб їх і потім можна було використати для будь-чого. Архівувати дані можна і в хмарних сховищах, та якщо матимете власний сервер, можете зберігати дані й там. Але вони справді мають бути захищені, зв’язок має добре працювати, і ви маєте бути впевнені, що це безпечно.

Без меседжу ніяк

Для мене не важливо, звідки ілюстратор. Мені потрібна емоція, і якщо я бачу, що ілюстрація дуже емоційна і заторкує моє серце, — вона мені подобається і я хочу мати цю ілюстрацію в добірці нашого агентства. Східноєвропейська ілюстрація дуже відрізняється своїм стилем від американської чи й німецької, вона дуже грайлива з великою кількістю об’єктів. Ілюстратори багато працюють із аналогом. Звісно, вони працюють і в діджиталі, але це виглядає як аналог.

 

Ілюстрація набагато більш емоційна, ніж фотографія, бо ілюстратор має порухати своє тіло, щоб намалювати лінію на папері чи айпаді. Це те, що йде зсередини.

 

Часто клієнти кажуть, що їм потрібні ілюстратори, але лише для німецькомовного ринку (наприклад, великі гравці, як Coca-Cola чи McDonalds), або менші клієнти, які хочуть долучитися до інших ринків. Тож агентство повинно мати багато шляхів для комунікації, бо ринки різні, й на кожному з них гравці мають інакші погляди на якісь речі.

 

Також важливий меседж, який ілюстратор хоче донести. Ілюстрація може просто дуже гарно виглядати, але без меседжу ніяк. Навіть патерн має нести якийсь меседж для аудиторії.

Про що запитувати у клієнта

Ідеальний ілюстратор ― це допитлива й відкрита особа, яка ставить правильні питання. Добре, якщо ви маєте бриф і розумієте, що саме від вас хоче клієнт, проте інколи ви маєте бриф, але не розумієте, чого хоче ваш клієнт.  

 

Професійний ілюстратор повинен мати оцю-от чутливість, щоб визначити, що насправді хоче клієнт. Можливо, малює скетч і запитує клієнтів, чи правильно зрозумів хід їхніх думок. А коли вже вони починають працювати, ілюстратор має спитати, якого розміру ілюстрацію потрібно зробити, що клієнт хоче зробити з цією ілюстрацією тощо. Наприклад, клієнту потрібна ілюстрація тільки для маленького буклету, тож тут не треба великих даних, але інший хоче ілюстрацію для усіляких типів гаджетів, тому йому потрібно якнайбільше можливостей для реалізації вашої ілюстрації.

 

Деколи нам надсилають ілюстрації, стиль чи кольорову гаму, які подобаються клієнту. Тоді ми обираємо кількох наших ілюстраторів, щоб клієнт міг вибрати. Часом буває так, що клієнти беруть те, що зовсім відрізняється від рекомендацій, які вони нам прислали. Інколи самі ілюстратори дивуються, чому цей бренд вибрав той чи інший стиль для репрезентації себе, адже він зовсім їм не підходить. Тож щоб надати клієнту якісну послугу, ми повинні мати багато різноманітного стилю ілюстраторів. Адже клієнт не має часу шукати, а ми не лише шукаємо стиль, що найбільше підходить клієнту, але й правильну людину, тобто ілюстратора з певним способом мислення.

Підтримайте проект

Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління
професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.

Підтримайте проект