дитліт

Живий дитліт: як оживають книжки завдяки технологіям

19.04.2019

Бачите помилку в тексті — виділяйте фрагмент та тисніть Ctrl + Enter

Замість того, щоб боротися з технологіями, прогресивні видавці зрозуміли, як їх використати, аби вразити, захопити й розширити читацьку аудиторію. Їхніми помічниками, як це не дивно, стали екрани телефонів та планшетів і технологія доповненої реальності, яка лише нещодавно почала використовуватися у видавничій царині настільки активно. Вона допомагає створити незвичний, унікальний та інтерактивний продукт.

Український ринок так званих «живих» книжок стрімко розвивається. Уже можемо похвалитися мільйонними накладами, появою видавців, що спеціалізуються виключно на такій продукції, та навіть колаборацією анімаційної студії й видавництва. А проте мало в якій книгарні можна знайти весь асортимент (або хоча б значну його частину) книжок, у яких використовується ця передова технологія — зазвичай на полицях представлені одне чи два видання. Тому і здається, що ми не так і прагнемо йти шляхом інноваційності. Щоб розвінчати цей міф, Читомо відшукало найкращі книжки з доповненою реальністю й дізналося, чим вони цікаві й особливі.

«Ґаджетаріум» від Gutenbergz

Ґаджетаріум. – Одеса: Gutenbergz, 2015. – 54 с.

 

Це безкоштовна цифрова книжка, яка на 54-х інтерактивних сторінках із графічною інформацією, голосовим супроводом та музикою розкриває історію 23 гаджетів, що найбільше вплинули на наше суспільство — від колеса до окулярів із доповненою реальністю Google Glass.

Ґаджетаріум, завдяки поєднанню технологій та мультимедійності, дає змогу читачеві стати активним учасником навчального процесу.

 

 

3D-моделі ґаджетів, зображені на сторінках, можна покрутити, обдивитися з усіх боків, змусити рухатися. При натисканні на об’єкти, діти відкриють для себе багато прихованих спецефектів. А прослухавши історію винаходів і, за бажання, прочитавши її детальнішу версію, можна поекспериментувати й спробувати поєднати різні ґаджети, щоб створити щось унікальне.

«Живі» енциклопедії від видавництва «Талант»

Монстри океану. – Харків: Талант, 2019. – 30 с.
Доісторичні тварини. – Харків: Талант, 2019. – 30 с.
Хижаки. – Харків: Талант, 2019. – 30 с.
Жуки. – Харків: Талант, 2019. – 30 с.

 

Хочете побачити на власні очі тварин, що давно вимерли? Або ж зовсім зблизька роздивитися дивовижних мешканців океану, величезних жуків та небезпечних хижаків? Досить лише завантажити на телефон чи планшет безкоштовний застосунок iExplore, навести ґаджет на сторінки енциклопедій видавництва «Талант», і це стане реальним. Перед вами постануть неймовірні істоти, що захоплять і дитину, і дорослого.

Книжка «Доісторичні тварини» познайомить із найбільшими, найстрашнішими й найрозумнішими тваринами, що колись жили на нашій планеті, від гігантських морських монстрів і лютих акул до величезних носорогів і страхітливих мавп.

 

Енциклопедія «Монстри океану» занурить у підводний світ, розкриє таємниці глибин океану й дасть читачеві змогу віч-на-віч зіткнутися з химерними, загадковими істотами.

 

Спробуйте не злякатися, коли сірий вовк злісно гарчатиме, бурий ведмідь просто перед вами підніматиметься на задні лапи, а гримуча змія погрозливо сичатиме й кидатиметься… зі сторінок ще однієї книжки видавництва «Хижаки».

 

А ті, хто не жахаються жуків (або ж, навпаки, жахаються й хочуть подолати цей страх), можуть дізнатися цікаві факти про світ комах і уважно роздивитися цих створінь з усіх боків — вони ж бо нікуди не втечуть зі сторінок книжки й екрану телефона — в енциклопедії «Жуки».

 

 

Лілія Гуменна, головна редакторка видавництва, переконана, що у порівнянні зі звичайними книжками, видання з доповненою реальністю значно емоційніші й не заважають сприймати текст: «У сучасної дитини одразу виникає зацікавленість. Бо це не просто ілюстрації та текст. Така книжка — це завжди пригода. Інтерактивність не перешкоджає читанню. Дуже важко зосередити увагу дитини на якомусь виді діяльності понад 10–15 хвилин, якщо це дошкільнята чи молодші школярі. А доповнена реальність якраз урізноманітнює читання. Ця технологія стане хорошим промоутером читання. Побачивши тривимірні зображення рідкісних тварин, можливо, юні читачі зацікавляться ними ще більше, поділяться своїми враженнями з друзями, почнуть шукати додаткову інформацію в інших виданнях. До того ж енциклопедії цієї серії покликані гуртувати навколо себе родину, друзів, створені для приємного й корисного читання».

«Аліса в Задзеркаллі», «Аліса в країні Див» від Art nation та «Ранок»

Аліса в Задзеркаллі. – Харків: Ранок, 2018. – 144 с.
Аліса в Країні Див. – Харків: Ранок, 2018. – 144 с.

 

Art Nation Publishing за два роки роботи на українському ринкові стало найбільшим видавництвом книжок із доповненою реальністю та вже здобуло гучну нагороду — перше місце в рейтингу українських видавців у номінації «Найбільший наклад однієї назви».

Йдеться про «Алісу в Країні Див» — книжку Люїса Керолла, що розповідає неймовірні пригоди дівчинки Аліси, Білого Кролика, Чеширського Кота, Блакитного Хробака та інших, не менш цікавих героїв. Яскраві ілюстрації, які створила Євгенія Гапчинська, оживають за допомогою мобільного додатка WONDERLAND-AR. Усього в книжці шість «живих» сторінок, якщо рахувати разом з обкладинкою.

 

 

У продовжені знаменитої історії, другій книжці «Аліса в Задзеркаллі», читачі зможуть не лише роздивитися улюблених персонажів і послухати їхні оповідки (коли наводиш планшет чи телефон на малюнок із доповненою реальністю, вмикається озвучений мультик), а і взаємодіяти з ними: фотографувати, знімати відео, ділитися ним у соціальних мережах. Деякі персонажі реагують на дотик до екрана. Сумарний наклад двох книжок про Алісу вже перетнув позначку в 1 мільйон 200 тисяч.

 

Євген Татарінов, виконавчий продюсер Art nation, вважає, що «книжки з доповненою реальністю — це реінкарнація читання в час, коли, з одного боку, знижується інтерес до нього, а з іншого, діти все з меншого віку опановують ґаджети і вдало ними оперують. Тому поєднання книжки й смартфона дозволяє повернути бажання читати. Такий висновок підтверджує й успіх наших видань, наклади яких вражають і в масштабах українського ринку, і в масштабах зарубіжного. Продажі показують, що ідея й технологія доповненої реальності в книжковій царині є доцільною й потрібною. Крім того, причиною успіху можна вважати і вдало обрану ілюстраторку, яка має чимало шанувальників, та, звісно, цікавий текст».

 

Читайте також: Чому видавці можуть збанкрутувати через віртуальну реальність

«Герої викраденої принцеси» від «Смарт Коала Трейдинг»

Герої викраденої принцеси. – Київ: Смарт Коала Трейдинг, 2018. – 20 с.

 

Книжка «Герої викраденої принцеси» створена на основі найкасовішого українського мультфільму «Викрадена принцеса: Руслан та Людмила» (виробництва студії Animagrad). Завдяки мобільному додаткові MonticolAR улюблені персонажі — мандрівний артист Руслан, який мусить рятувати свою кохану Мілу від злого чаклуна Чорномора, князь Володимир, Хом’як Вінницький та інші — оживають, сходять зі сторінок та розповідають історії, діляться почуттями, взаємодіють із читачем.

Таке інтерактивне читання покликане розвивати креативність дітей, їхню просторову уяву та емоційний інтелект, мотивувати їх пізнавати світ, зокрема й через книжки.

Абетки з доповненою реальністю від видавництва «FastAR kids»

Жива Абетка. – Київ: FastAR kids, 2018. – 72 с.
ABC Ants Adventures. – Київ: FastAR kids, 201. – 60 с.

 

Ці абетки з доповненою реальністю перетворять вивчення українських та англійських літер на захопливу гру. Мобільний застосунок FastAR kids дає змогу перетворювати ілюстрації зі сторінок у тривимірні об’єкти, які можуть рухатися та розмовляти.

Герої книжок декламують вірші, розповідають казки та діляться з читачами цікавою інформацією.

 

 

Видавництво називає свою продукцію «книжками майбутнього», адже вони здатні заохотити дітей проводити більше часу з книжкою, показати, що читання — це не лише корисно, а й цікаво.

 

Читайте також: Повільна література і нові технології: досвід авангардного видавництва P.O.L.

Катерина Бабкіна «Гарбузовий рік» від Видавництва Старого Лева

Гарбузовий рік. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2014. – 48 с.

 

Це одна з перших інтерактивних книжок, що з’явилася на українському ринку. Потрібно завантажити застосунок на телефон чи планшет та навести його на обкладинку або на одну з дев’яти ілюстрацій Юлії Пилипчатіної.

Ви побачите, як вони стають анімованими й зможете погратися з інтерактивними елементами — змусити Грака каркати й перестрибувати на інше місце, а велосипедик їхати. «Гарбузовий рік» — це перша дитяча книжка Катерини Бабкіної, яка, проте, була номінована на низку нагород.

 

Читайте також: «Гарбузовий рік» Катерини Бабкіної ожив для планшетів і смартфонів

 

Матеріал створено у межах партнерства

 

Підтримайте проект

Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління
професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.

Підтримайте проект